Mine elever har bedt mig at forklare hvordan man tegner håret i portrættegning. Jeg prøver at finde svar ved at referere til tegnemestre fra Renæssancens tid.
Jeg vil fremhæve fire hovedelementer, som jeg kan se i mestertegningerne:
Rumlighed
Dybde
Hårets karakter
Detaljering
Rumlighed
Håret ligger på hovedet, der er rumligt. Det er derfor vigtigt at vise, at håret er også rumligt. Det betyder at håret har lys og skygge sider og store planer: toppen, siden og dybden.
Lyset vil falde forskelliget på disse tre planer. Du kan se det på tegningen her.
Skæg og overskæg på Holbeins tegning er rumlige: De har tykkelsen og skyggesiden. Skægget har en fin facon og har ikke så meget hår detaljering, men vi er ikke tvivl om at det er hår!
Dybde
Dybden i håret skabes med at tegne flere detaljer af håret i forreste plan. Jo længere væk fra øjnene, des færre detaljer.
Du kan se på tegningerne her, at håret som er tættest på os mere skarp og detaljeret. Bagsiden virker tit som silhuet eller har en forsvundet effekt.
Hårets karakter
Glansfuldt hår vil have højlys de steder der ligger tættest på lyskilder. Højlys fremhæves af en anden mørkere tone, som kaldes halvtone, ved siden af.
Mat hår har ikke noget højlys, kun halvtoner.
Krøllet hår
Krøllet hår er bedst at vise som en silhuet.
Glat langt hår
Det er vigtigt at vise lys og skygge på glat håret, så hovedets rumlige form bliver tydelig.
Bølget hår
For at vise et bølget hår, skal man fremhæve volumen på nogle af hårlokkerne. Man arbejder med bevægelse og toneskift.
Tykkelsen hår
Nogle har meget tykt hår. Her kan man tydeligt se forsiden og siden af håret. Man viser det med skift imellem lyse og mørke toner.
TIP:
Det er vigtigt først at få fat i den rumlige form af hovedet, først derefter viser man hår karakterer som glans, glathed, længde, frisure, tykkelse osv.
Ellers eksperimentér med skraveringer, linjer og toner.
Detaljering
Detaljering af håret afhænger både af kunstnerens smag, tegneteknik og hvad du vil opnå med portrættet.